Wikia

01 Mickey Mouse - DMW
Dit artikel is een beginnetje. Je kan Disney wiki helpen door deze pagina te bewerken.
Cover Assepoester
Assepoester
Productie
Regie Clyde Geronimi
Hamilton Luske
Wilfred Jackson
Geproduceerd door Walt Disney
Schrijver Ken Anderson
Perce Pearce
Homer Brightman
Winston Hibler
Bill Peet
Erdman Penner
Harry Reeves
Joe Rinaldi
Ted Sears
Muziek door Oliver Wallace
Paul J. Smith
Cinematografie door
Editing door Donald Halliday
Sterren
Stemmen van (Engels)
Stemmen van (Nederlands)
Stemmen van (Vlaams)
Productie bedrijf Walt Disney Productions
Distributiebedrijf RKO Radio Pictures
Filminformatie
Alternatieve titel
Première USA 15 februari 1950
Première NL
Première BE
Taal Engels
Tijdsduur 75 minuten
Budget $2,9 miljoen
Box office $263,6 miljoen
Chronologie
Vervolg van De Avonturen van Ichabod en meneer Pad
Vervolgd door Alice in Wonderland (volgende film)
Assepoester II: Dromen komen uit (storyline-vervolg)
Video
Gerelateerde Pagina's

Assepoester is een Disney animatiefilm uit 1950. De film ging op 15 februari in première. Er zijn twee vervolgfilms gemaakt: Assepoester II: Dromen komen uit en Assepoester: Terug in de tijd. Daarnaast verscheen in 2015 Cinderella, een live-action film over Assepoester die gebaseerd is op de tekenfilm.

PlotEdit

komt binnenkort!

OntvangstEdit

Disney had in 1950 sinds Sneeuwwitje en de zeven dwergen geen grote hit meer gehad en volgens bronnen zou de Disney-studio gesloten worden als Assepoester niet genoeg geld op zou leveren (de studio zat namelijk al diep in de schulden). Gelukkig werd Assepoester een groot succes en leverde de film veel geld op. Door de grote winst kon Disney doorgaan met het produceren van films en beginnen aan de bouw van Disneyland.

De film kreeg ook veel lovende recensies. Verscheidene kenners zeiden dat het de best film was die Disney tot dan gemaakt had. Het teken- en animatiewerk werd door veel mensen geprezen. Daarnaast vonden recensenten dat het sprookje goed was verwerkt in de film, zodat het jong en oud aansprak. Toch was er ook kritiek, vooral op het personage Assepoester. Sommigen vonden dat ze een verwaande personaliteit had en niet bepaald een interessant personage was.

Assepoester was genomineerd voor drie Oscars, namelijk voor Beste Geluid, Beste Achtergrondmuziek en Beste Originele Nummer (voor het nummer "Bibbidi-Bobbidi-Boo"). De film won geen enkele van deze drie Oscars, wel kreeg het een Gouden Beer voor Beste Muzikale Film op het filmfestival van Berlijn. Daarnaast staat het op plaats 9 op de top 10 van beste animatiefilms, samengesteld door het American Film Institute.

UniversumEdit

Assepoester