Wikia

Kaa
Kaa
Achtergrond informatie
Films Jungle Boek, Jungle Boek 2
Korte films
Televisie programma's
Videogames
Park attracties
Gespeeld door
Gespeeld door
Animator('s)
Stem (Engels) Sterling Holloway
Stem (Nederlands) Arnold Gelderman
Stem (Vlaams)
Performance model
Designer
Inspiratie
Personage informatie
Volledige naam
Andere namen
Personaliteit
Verschijning Indische python
Verjaardag
Beroep
Opstelling Slecht
Voorkeuren
Verbond
Doel
Thuis Indische Jungle
Familie
Huisdieren
Vrienden
Hulpjes
Vijanden Shere Khan
Houdt van
Houdt niet van
Krachten en talenten Hypnose
Wapens Giftanden, en zijn lichaam om eender wie dier of mens te wurgen
Lot
Citaat
Video
Are you hungry...? I am starved...
―Kaa tegen Shanti

Kaa is een enorme python en de tweede slechterik in Jungle Boek (1967) en Jungle Boek 2 (2003)

AchtergrondEdit

Kaa was losjes gebaseerd op het personage met dezelfde naam uit het boek van Rudyard Kipling's Jungle Boek. In het boek werd Kaa beschouwt als mentor voor Mowgli verwant aan Baloe en Bagheera, in de film wordt Kaa afgeschilderd als "schurk". Dit komt omdat de makers van de films ervan uit gingen dat men een slang niet als een heroïsch personage zou gezien worden door het publiek.

PersoonlijkheidEdit

It's like you said....You can't trust anyone
―Kaa tegen Mowgli

Kaa is een sluw en verleidelijk karakter, Kaa spreek vaak met een zachte en betoverende toon om op die manier zijn slachtoffers in een soort droom toestand te brengen. Kaa manipuleert tevens zijn slachtoffers door vals vertrouwen te schenken, zodat hij achteraf zijn slachtoffers, onverwacht kan opeten. Deze jachttechniek wordt nog is versterkt vanwege het feit dat hij zijn prooi kan hypnotiseren aan de hand van zijn ogen. Door dit vermogen is Kaa een gevreesde jager zoals te zien is wanneer Kaa een Bagheera aan het praten zijn. Deze angst is echter niet te vergelijken met de angst die Shere Khan de tijger zaait (Shere Khan is de officiële leider van de jungle). Kaa en Shere Khan staan vaak op gespannen voet met elkaar, hoewel Shere Khan, Kaa beschouwt als zin 'ogen en oren' van de jungle. De tijger vraagt op een gegeven moment in de film, dat Kaa helpt bij de zoektocht naar Mowgli. Al slaagt Kaa erin om de tijger op het verkeerde been te zetten, dit door zijn manipulatief handelen wat er op wijst dat Kaa intelligent is.

Kaa is niet door en door slecht zoals Shere Khan, al blijft Kaa wel een gevaarlijk personage. Kaa zijn eerste poging om Mowgli te eten was omdat hij honger had. Later wilt hij Mowgli doden uit wraak. Daarnaast is Kaa echter snel geïrriteerd wanneer hij van zijn maal wordt gehouden, dit is te zien wanneer hij Bagheera bijna dood nadat Bagheera, Mowgli had gered van Kaa.

Alhoewel Kaa gevaarlijk en sluw is heeft de python ook zijn fouten, wat vaak leid tot vernedering.

CapaciteitenEdit

Hypnose en gedachte controle: Kaa is gevaarlijkste eigenschap is het onder hypnose brengen van zijn slachtoffers, door simpel oogcontact te maken met het slachtoffer. Hij kan tevens ervoor zorgen, dat zijn slachtoffers zijn bevelen opvolgen. Dit vermogen werkt ook als iemand zijn spiegel beeld ziet in het water. Er is tevens gesuggereerd dat sommige individuen zijn hypnose kunnen weerstaan door een hoge wilskracht of intelligentie te hebben zoals bij Shere Khan gezien is

VerschijningenEdit

Jungle BoekEdit

Kaa

Kaa in Jungle Boek

We zien Kaa voor het eerst, wanneer Mowgli en Bagheera in een boom klimmen om te slapen. Doordat Bagheera bijna slaapt, merkt hij Kaa niet op wanneer de slang Mowgli onderzoekt. Geïrriteerd verteld Mowgli tegen Kaa dat hij hem met rust moet laten. Bageerha die nogal al slaperig is beveelt de jongen dat hij moet gaan slapen, omdat hij dacht dat Mowgli tegen hem sprak. Kaa besluit dan om gebruikt te maken van de situatie, en hypnotiseert Mowgli en rolt hem op in zijn lichaam. De jongen tracht om hulp te roepen, maar wordt het zwijgen opgelegd door Bagheera. Enkele seconden later slaagt Bagheera erin om Mowgli te redden door de slang met zijn poot in gezicht te slaan. Kaa is boos omdat Bagheera hem heeft gestoord en hypnotiseert de panter. Nadat Mowgli zich heeft bevrijd uit de windsels van Kaa, schuift hij het enorme lichaam van de slang weg, wat ervoor zorgt dat Kaa, uit de boom valt. Dan maakt Mowgli, Bagheera wakker door de zwarte panter te slaan. Vervolgens glijd Kaa weg en zweert wraak. Het glibberen van de slang wordt bemoeilijkt door een knoop in zijn staart en Mowgli lacht hierom.

We zien Kaa later terug, wanneer Mowgli die boos is en verloren gelopen is in de jungle komt aanlopen. Kaa tracht de jongen opnieuw te hynodiseren, maar Mowgli heeft geleerd uit hun laatste ontmoeting, en is op de hoede voor de slang en probeert weg te gaan. De slang maakt echter gebruik van de wens die Mowgli heeft om in de jungle te blijven, in de hoop de jongen zijn vertrouwen te winnen. Vervolgens slaagt Kaa er toch nog in om de jongen te hypnotiseert, terwijl de slang het lied zingt "Trust In Me" en de slaapwandelende Mowgli op zijn lichaam laat lopen.

Voordat Kaa, Mowgli kan verslinden wordt hij opnieuw gestoord door Shere Khan (een tijger) die Kaa had horen zingen. De tijger is opzoek naar Mowgli en de slang wordt gedwongen de jongen verbergen. Kaa is in staat Shere Khan te laten geloven dat de jongen, nergens in het gebied is, desondanks dat de tijger Kaa heeft gecontroleerd op dat hij niks heeft gegeten. Shere Khan zet vervolgens zijn zoektocht naar Mowgli verder. Zodra de tijger weg drukt Kaa zijn angst uit die hij voor de tijger heeft. Doordat Kaa zijn angst uitdrukt beweegt Kaa zijn lichaam waardoor Mowgli wakker wordt uit de kronkels waarin hij verstrengeld zat. Vervolgens is Mowgli in staat om de rest van het enorme lichaam van Kaa uit de boom te duwen waarin de slang zat. Als Kaa op de grond is beschuldigt Mowgli de slang van liegen. Vervolgens springt Mowgli zelf op de grond, de slang probeert de jongen nog aan te vallen maar Kaa wordt opnieuw gestopt door een knoop in zijn staart. Kaa ziet dan nog dat Mowgli wegrent en geeft het dan op om Mowgli nog te vangen, vervolgens glibbert Kaa weg.

Jungle Boek 2Edit

Kaa keert terug in de tweede film, als tweede slechterik maar zijn rol is veel kleiner, dan het was in Jungle Boek.
Kaa in The Jungel Book 2

Kaa in "Jungle Boek 2"

Kaa verschijnt op een nacht, wanneer Mowgli, Baloe terug ontmoet aan het begin van de film. Net als in de vorige film tracht Kaa, Mowgli op te eten maar dit mislukt. Baloe en Mowgli weten niet dat Kaa in de buurt is en lopen ongedeerd verder.

Kaa is boos en zegt tegen zichzelf dat hij nooit meer op een mens zal jagen totdat Kaa, Shanti tegen komt. Vervolgens hypnotiseert hij Shanti, voor dat hij het meisje kan eten, word Shanti gered door Ranjan, die haar snel uit de weg trekt, en vervolgens Kaa slaagt met een lange stok. Door de slag van de stok komt Kaa terecht op een rots, vervolgens laat Ranjan de slang schrikken. Enkele seconden later wordt de slang gevonden door Shere Khan die naar Mowgli opzoek is. Shere Khan is van mening dat Kaa weet waar de verblijfplaats van Mowgli is (nadat hij Kaa mensenjong had horen zeggen). Maar Kaa weet echt niet waar Mowgli is en zegt dat tegen de tijger. Shere Khan gelooft hem niet en blijft de python bedreigen. Om de tijger zijn bedreigingen te stoppen zegt Kaa dat Mowgli in de moerassen is. Verder komt Kaa niet meer voor in de film.

Jungle welpenEdit

  • Kaa verschijnt als een veel jongere slang, samen, met Bagheera, Baloe, Koning Louie, Kolonel Hathi, en Shere Khan
  • In tegenstelling tot de films volgt de serie meer het oorspronkelijke verhaal
  • We komen te weten dat Kaa moeilijkheden heeft met zijn gaven om te hynodiseren
  • Serie van 1996-1998

Live-action verschijningenEdit

Rudyard Kipling's The Jungle BookEdit

  • Een film uit 1994
  • De dieren spreken echter niet in de film

The Jungle Book (2016)Edit

  • Kaa is in deze film vrouwelijk
  • Kaa wordt ingesproken door Scarlett Johnasson
  • De flim is nu verkrijgbaar op DVD

TriviaEdit

  • In het originele boek was Kaa, Mowgli's mentor en vriend, en was zeer beschermend en loyaal aan Mowgli. In de fims echter wordt Kaa als een van de slechteriken beschouwd
  • Kaa betekend "slang" in het Hindi
  • Hoewel Kaa Mowgli tracht te eten in de flims, zal in real-live een python nooit een mens aanvallen tenzij de slang zich bedreigt voelt of als het is uitgelokt door deze persoon zelf

UniversumEdit

Jungle Boek

Around Wikia's network

Random Wiki