Wikia

01 Mickey Mouse - DMW.jpg
Dit artikel is een beginnetje. Je kan Disney wiki helpen door deze pagina te bewerken.
Rapunzelposter.jpg
Rapunzel
Productie
Regie Byron Howard
Nathan Greno
Geproduceerd door Roy Conli
Glen Keane (uitvoerend)
John Lasseter (uitvoerend)
Philip Lofaro (co-producent)
Schrijver Dan Fogelman
Muziek door Alan Menken (achtergrondmuziek en liedjes)
Glenn Sather (liedjes)
Editing door Tim Mertens
Sterren Mandy Moore
Zachary Levi
Donna Murphy
Stemmen van (Engels)
Stemmen van (Nederlands)
Productie bedrijf Walt Disney Pictures
Walt Disney Animation Studios
Distributiebedrijf Walt Disney Studios Motion Pictures
Film informatie
Alternatieve titel
Première USA 24 november 2010
Première NL
Première BE
Taal Engels
Tijdsduur 100 minuten
Budget $260.000.000
Box office $591.794.936
Chronologie
Vervolg van De prinses en de kikker
Vervolgd door Winnie the Pooh (volgende film)
Tangled Ever After (verhaallijn-vervolg)
Video
Gerelateerde Pagina's

Rapunzel is een Amerikaanse animatiefilm van Walt Disney Animation Studios die eind 2010 verscheen. Het was de 50ste speelfilm van Disney en een van de eerste in lange tijd die gebaseerd was op het bestaand sprookje Raponsje/Rapunzel van de gebroeders Grimm.

De film werd in het Engels eerst ook Rapunzel genoemd, maar dit werd later gewijzigd in Tangled.

Walt Disney Pictures presenteert Rapunzel, een avontuurlijk en vrolijk geanimeerde musicalkomedie over een meisje dat in het bezit is van 20 meter magisch goudblond haar. Prinses Rapunzel is haar naam. Als baby is ze gestolen uit het paleis van haar ouders en opgesloten in een verborgen hoge toren waar ze onmogelijk uit kan ontsnappen. Ze snakt naar avontuur in haar leven en droomt ervan de toren te verlaten en een normaal tienermeisje te zijn. Dat avontuur kan eindelijk beginnen als de knapste maar ook beruchtste crimineel van het koninkrijk, ridder Flynn, langs haar toren komt en via haar lange haar de toren kan beklimmen. Ze maken samen de afspraak om uit de toren te ontsnappen en op avontuur te gaan. Onderweg ontmoeten ze vele hilarische figuren. Rapunzel is een avontuur met veel gevoel, humor en met haar…heel veel haar. Met de prachtige muziek van Alan Menken (Alladin, Kleine zeemeermin, Enchanted) komt het bekende sprookje van de gebroeders Grimm weer tot leven in de Nederlandse bioscopen.

UniversumEdit

Rapunzel

Around Wikia's network

Random Wiki