Wikia

1969-rascal-1
Rascal
Productie
Regie Norman Tokar
Geproduceerd door James Algar
Schrijver Harold Swanton
Muziek door Buddy Baker
Editing door Norman R. Palmer
Sterren
Stemmen van (Engels)
Stemmen van (Nederlands)
Productie bedrijf Walt Disney Pictures
Distributiebedrijf Buena Vista Distribution
Film informatie
Alternatieve titel
Première USA 11 juni 1969
Première NL
Première BE
Taal Engels, Duits, Italiaans
Tijdsduur 1 uur 33 minuten
Budget
Box office
Chronologie
Vervolg van
Vervolgd door
Video
Gerelateerde Pagina's

Rascal is een film dat gepubliceerd werd door Walt Disney Pictures in 1969. Het is gebaseerd op het boek "memoir of a better era" van Sterling North.

VerhaalEdit

In de zomervakantie van 1918 redt de 11-jarige Sterling samen met zijn vader een wasbeer van een lynx in het box. Van zijn vader mag hij het dier houden en de twee worden al snel goede vrienden.

Sterling is een goede leerling op school, maar als hij in de zomervakantie vrij heeft en zijn vader lang weg is voelt hij zich snel alleen. Zijn moeder is namelijk op jonge leeftijd overleden en zijn zus heeft werk in Californië. Daarom is hij alleen thuis en is zijn hond Wowser en zijn nieuwe wasbeer Rascal bijna het enige wat hij heeft.

Omdat zijn zus vindt dat Sterling iemand nodig heeft die op hem past, heeft ze een advertentie in de krant geschreven waar ze naar een geschikte huishoudster zoekt. Na een kort gesprek met de vader van Sterling, Sterling zelf en de best geschikte huishoudster wordt besloten dat Sterling beter geen huishoudster kan hebben en dat hij dus de hele zomer alleen is.

Om de tijd te doden is Sterling veel buiten en beleeft hij veel dingen met zijn dieren, zo gaan ze onder andere zwemmen en werkt hij veel aan zijn kano die hij in zijn eentje wil bouwen. Ook schrijft hij af en toe naar zijn zus naar wie hij al zijn avonturen opschrijft, maar zijn zus Theo is het meest geïnteresseerd in of het goed met hem en de huishoudster, omdat ze ervan onder de indruk is dat ze haar hebben aangenomen.

Jammer genoeg zijn veel mensen niet heel erg blij dat Sterling een wasbeer in huis heeft, omdat ze vinden dat het dier in het bos hoort. Dat blijkt ook later wanneer de wasbeer een maïsveld probeert leeg te eten van een buurman en veel ellende bezorgt in een winkel. Om deze dingen te voorkomen timmert Sterling steeds uitgangen dicht waar de wasbeer doorheen kan in de nacht, maar niets helpt omdat Rascal steeds een andere uitgang in het huis vindt.

Als de problemen zich blijven voortzetten en ondertussen de vader van Sterling naar huis is gekomen, besluiten ze dat ze het best Rascal uit huis moeten zetten. Omdat ze geen verdere problemen meer willen. Voordat ze de wasbeer terug naar het bos brengen, rijden ze eerst nog langs een race waar Rascal iemand helpt om te winnen.

Ondertussen is Theo thuis gekomen en merkt dat er nooit een huishoudster is aangenomen en dat het hele huis een troep is geworden gedurende de zomer. Na een goed gesprek met haar vader vergeeft ze het haar vader en haar kleine broertje.

In de laatste scène van de film laat Sterling met zijn afgebouwde kano Rascal vrij in het bos, waar de wasbeer een vrouwtjes wasbeer tegenkomt en weet Sterling dat ze zich samen kunnen beschermen tegen het wild in het bos.

CastEdit

  • Steve Forrest - Willard North
  • Bill Mumy - Sterling North
  • Pamela Toll - Theo North
  • Elsa Lanchester - Mevrouw Satterfield
  • Walter Pidgeon - Oude Stem Sterling

Around Wikia's network

Random Wiki